normaledieet

Even snuffelen in de bibliotheek van school levert soms leuke boeken over voeding op. Een van die boeken wil ik graag met jullie delen. Niet zozeer omdat ik er qua kennis veel van geleerd heb, maar meer omdat het boek praktische handreikingen geeft. Tips en adviezen over afvallen en gezond eten waar je echt wat aan hebt. Een boek waarvan de auteur kritisch ingaat op trends als geen koolhydraten, geen zuivel en geen gluten. Bepaald voedsel uit je patroon verwijderen is volgens haar geen optie, nooit meer een broodje kaas dat houdt geen Nederlander vol toch? Door bewuster te eten en na te denken over porties kom je al een heel eind. Geschreven door gastblogger Martine

De titel van het boek geeft aan dat door de verwarring die allerlei diëten geven het tijd is om weer ‘normaal’ te gaan doen. Het boek grijpt terug op het klassieke principe: ‘neem minder energie dan je verbruikt’.  Eenvoudige dieetregels, ervaringsverhalen en recepten vormen de basis van het boek. Daarnaast zorgen de oefeningen en een supermarktsafari voor een afwisselend geheel. Het boek biedt, zoals het zelf zegt: ‘allerlei praktische handvatten om op elk moment zelf de beste keuzes te maken.’ Waarbij je echt niet alles hoeft te laten staan, waar de ondertitel van het boek ook op duidt; ‘Maak je niet dik’.

Inhoud

Het boek is ingedeeld in 9 hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk gaat de auteur in op wat het normale dieet dan is. Vervolgens volgen 5 hoofdstukken met uitleg over richtlijnen van de auteur zelf. 1. Bewustwording. 2. Gewicht. 3. Calorieën. 4. Variatie. 5. Bewegen. In hoofdstuk 7 is er de supermarktsafari. Daarin maak je een rondje door de supermarkt en worden er adviezen gegeven hoe je in de supermarkt je keuzes kan maken. Wist je bijvoorbeeld dat over het algemeen in de buitenste cirkel van de supermarkt zich de gezondste producten bevinden? In hoofdstuk 8 geeft de auteur nog wat algemene tips. In hoofdstuk 9 eindigt de auteur met dat veranderen niet makkelijk is, maar wel mogelijk! Hoofdstuk 10 vind ik zelf het leukste hoofdstuk, hier staan namelijk de recepten. Het zijn er niet veel, namelijk 15, maar wel leuke en relatief makkelijke recepten met weinig ingrediënten. Wat dacht je van volkorentoast met hüttenkäse en spicy aardbeien?

Wat ik er van vind

Wat ik zelf zo leuk vind aan het boek is onder andere de manier waarop het geschreven is. De auteur heeft een persoonlijke manier van schrijven, wat ervoor zorgt dat het boek lekker wegleest. De ervaringen die zij deelt zullen zeker herkenning oproepen. Daarnaast maken de tips en de oefeningen het boek heerlijk praktisch. Als je wilt afvallen kan dit boek je daarbij goede tips en adviezen geven. Zelf las ik het boek vanuit mijn vakgebied en niet om af te vallen. Daardoor vond ik sommige dingen wat overbodig, zoals het bijhouden van je voeding om te weten wat je echt eet. Maar als je wilt afvallen is het juist wel handig om bewust te zijn van wat je eet. De auteur van het boek is Esmee Köhler op Facebook blogt ze over food en is ook voedingscoach. Haar ervaring, ze is 15 kilo afgevallen, wil ze graag delen met anderen. Om te laten zien dat de ‘normale’ aanpak het beste werkt.

Nieuwsgierig? Het boek kost 14,99 en is onder andere te bestellen via bol.com

Bekijk overige artikelen geschreven door Martine:

Clean Eating wat houdt het in?